Sandra en Ellen versus internetmarketing

Online: 07-11-2019.
Sandra Bullock en Ellen DeGeneres zijn samen een rechtszaak begonnen tegen zo'n honderd anonieme . .. . individuen, die de namen en beeltenissen van de actrice en presentatrice ten onrechte gebruiken voor nepadvertenties.

Het gaat volgens The Hollywood Reporter vooral om nepadvertenties in de affiliate-marketing, een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de verkoop die de affiliate hen heeft bezorgd.

De betreffende advertenties zouden volgens de ingediende rechtbankpapieren zo zijn vormgegeven, dat het lijkt alsof het om nieuwsberichten of tijdschriftartikelen gaat. In de berichten wordt de suggestie gewekt dat Bullock en DeGeneres beautyproducten aanprijzen.

De actrice en talkshowpresentatrice zijn de zaak gestart om erachter te komen wie verantwoordelijk zijn voor de nepadvertenties. Ook eisen de twee een schadevergoeding.

Ook beeltenissen van bekende nederlanders gebruikt in frauduleuze advertenties
In Nederland zijn onder anderen John de Mol en Matthijs van Nieuwkerk het slachtoffer geworden van misleidende bictoinadvertenties.

De Mol is een zaak tegen Facebook gestart, het medium waarop de advertenties te zien zijn. Een groep BN'ers heeft een verklaring opgesteld waarin zij eisen dat Facebook actie onderneemt.