GTST exit of niet?

Online: 07-10-2019.
Goede Tijden Slechte Tijden is geen heilig huisje voor Peter van der Vorst. Als de marktaandelen niet stijgen, dan is de soapserie zijn plek op het achtuurslot van RTL 4 niet zeker. . . . . . Dat laat hij blijken in gesprek met De Telegraaf. Het is voor het eerst dat Van der Vorst toegeeft dat GTST wankelt. De soapserie heeft wel vaker diepe dalen gekend, maar het aantal overgebleven kijkers is inmiddels wel heel magertjes. Zo keken er afgelopen week gemiddeld slechts 698.000 mensen (12,6 procent).

Van der Vorst gaf eerder al sportief toe dat GTST inhoudelijk niet meer zo sterk is. “Ik zag wel een probleem in de kwaliteit van Goede Tijden, dat heb ik al eerder uitgesproken. Maar de makers hebben daar goede stappen in gezet“, zegt hij.

Zijn algemeen directeur Sven Sauvé: “Uiteindelijk draait het om de combinatie van kijkers op tv en op Videoland. Dat is het spel. Er worden weleens stevige conclusies getrokken op basis van de kijkcijfers. Voor ons gaat het om de totale tijd die kijkers op onze platformen doorbrengen.”

Het probleem is echter dat er met Videoland nog géén winst gemaakt wordt en met traditionele reclameblokken wél: anno 2019 moet RTL het daar dus nog steeds het meest van hebben. Als het dure GTST het om acht uur dus slechter doet dan een goedkope quiz met Ruben Nicolai, dan kun je je afvragen waar RTL meer bij gebaat is.

De Telegraaf reageert dan ook verbaasd op de uitspraak van Sauvé: “Wat ik jullie eigenlijk hoor zeggen, is dat GTST zijn plek op RTL4 houdt zolang mensen er maar naar kijken. Ook als dat via Videoland is.”

Daarop laat Van der Vorst de positie van GTST voor het eerst publiekelijk wankelen: “Nou, nee. Ook het marktaandeel moet omhoog. Maar ik denk dat dat vanzelf komt als de kwaliteit omhoog gaat. Dat verwachten we al dit najaar te kunnen zien.”

Het interview met RTL-bobo’s Peter en Sven kunt u lezen op de Telegraaf-site.

Bron: MC