Een uur reclame

Online: 15-05-2019.
Angela de Jong begrijpt er niets van dat het programma Gemaakt in Nederland . . .. . .de primetimeprogrammering van RTL 4 heeft gehaald. Het is totaal niet geschikt voor het hoofdpodium. Dat schrijft ze vandaag in het AD. Gemaakt in Nederland is het eerste programma van Katja Schuurman op RTL 4. Samen met Tijl Beckand maakt ze elke week een uur lang reclame voor een ander Nederlands merk. In de eerste aflevering was dat biermerk Heineken, volgende week is dat Calvé.

De Jong dacht even dat ze per ongeluk overdag in het weekend de tv had aangezet. “Het lijkt ontwikkeld voor de zwaar gesponsorde dagprogrammering in het weekend waar nog een gaatje was tussen de pareltjes Housevision en Van Passie naar Droombaan, wie kent ze niet.”

 

Het was niet om aan te zien, aldus De Jong. “De eerste aflevering van Gemaakt in Nederland was niets anders dan één lange, stomvervelende reclamespot voor Heineken.”

De objectiviteit was volgens haar ver te zoeken. “Beckand acteerde bij elke ketel in de fabriek in Zoeterwoude dat hij Boudewijn Büch was die zojuist de dodo had herontdekt in een ver oerwoud.”